Wachten helpt niet tegen eenzaamheid

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid vraagt Het Nationaal Ouderenfonds aandacht voor eenzaamheid onder ouderen. Met de verwachte toename van eenzame 65-plussers van 1,8 miljoen naar 2,2 miljoen in 2030 is verbinding belangrijker dan ooit. Daarom lanceert het Nationaal Ouderenfonds het Verbindingsboekje, vol praktische handvatten om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Dit is kosteloos te downloaden via ouderenfonds.nl/weektegeneenzaamheid

Het Ouderenfonds zet zich het hele jaar in om eenzaamheid onder ouderen aan te pakken. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van 26 september tot en met 2 oktober, biedt het Ouderenfonds met het Verbindingsboekje een concreet hulpmiddel voor iedereen die iets wil doen om ouderen te helpen. Er staan onder andere tips en adviezen in van ons Nationaal Ouderenpanel en kortingsacties van Greetz en bloomon, waarmee men een attentie naar een oudere kan sturen.

Foto: Nationaal Ouderenfonds

Ouderen willen meer contact
De wens om contact is groot: 29% van de 55-plussers geeft aan meer contact te willen, en bij 85-plussers stijgt dit zelfs naar 56%. Maar hoe ouder men wordt, hoe moeilijker het is om contact te maken. Volgens de groep 85+ spelen verminderde mobiliteit (55%), gezondheidsproblemen (45%) en moeite met hulp vragen (29%) daar een rol bij, blijkt uit het Nationaal Ouderenonderzoek. Daarom roept het Ouderenfonds iedereen op om actie te ondernemen en verbinding te maken met ouderen in hun omgeving en niet te wachten tot zij om hulp vragen. 
Alle resultaten van het Nationaal Ouderenonderzoek worden op 4 oktober, Nationale Ouderendag, gepubliceerd door Het Nationaal Ouderenfonds & Bureauvijftig.

Geen enkele oudere hoeft zich eenzaam te voelen: Vernieuwd merk, verscherpte missie
Eerder deze maand lanceerde Het Nationaal Ouderenfonds een vernieuwde merkcampagne waarin verbinding centraal staat. Met een frisse huisstijl en aangescherpte missie, willen we ervoor zorgen dat geen enkele oudere zich nog eenzaam hoeft te voelen. "We wachten niet en nemen het voortouw in de strijd tegen eenzaamheid," aldus directeur-bestuurder Kirsten Andres.

De nieuwe merkcampagne benadrukt het belang van betekenisvolle verbindingen: tussen ouderen onderling, maar ook met de maatschappij. Het gaat niet alleen om het stimuleren van contact vandaag, maar om het opbouwen van een sterk sociaal netwerk voor morgen. Met initiatieven zoals OldStars, de PlusBus en De Derde Helft, creëert het Ouderenfonds ontmoetingen die bijdragen aan langdurige verbinding.

Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid
De Week tegen Eenzaamheid 2024 wordt in het kader van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid georganiseerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 80% van de gemeenten in Nederland en meer dan 200 landelijke maatschappelijke organisaties, bedrijven en instellingen zijn bij het programma aangesloten. Iedereen kan te maken krijgen met eenzaamheid. Bij jezelf of een ander. En iedereen kan er iets tegen doen.