Eerste uur na een val is van cruciaal belang! Joris Koops zorgt dat fietsen veiliger wordt

Jaarlijks vinden er in Nederland 50.000 eenzijdige fietsongelukken plaats. Het eerste uur na het ongeval is van groot belang, het zogenaamde ‘Golden Hour’. Wordt een slachtoffer binnen dat uur geholpen, dan is de kans op herstel aanzienlijk groter. Duurt het langer dan dat uur, dan neemt het risico op blijvend letsel toe. De meest voorkomende verwondingen bij zo’n smak van de fiets zijn aan het hoofd, borst kas, buik, arm en been. En wie denkt dat vooral ouderen van de fiets vallen: ook kinderen jonger dan 18 jaar treft regelmatig dit noodlot. Gelukkig is er de jonge ambitieuze en gedreven jonge ondernemer Joris Koops. Met zijn bedrijf Bypoint wil hij de fietsveiligheid in Nederland vergroten.

Omdat ik, zoals zoveel Nederlanders, dagelijks op de fiets zit, werd ik nieuws gierig naar het verhaal achter Bypoint. Joris ontving mij hartelijk in zijn kantoor in Assen, de hoofdstad van de fietsprovincie van Nederland. Tegen de muur stonden de dozen met het fietsvaldetectiesysteem klaar om verzonden te worden naar de vele fietswinkels in het land. Het is duidelijk: fietsend Nederland omarmt nu al Bypoint.

Interview: Mirjam Preusterink

Hoe ben je op het idee gekomen om Bypoint te ontwikkelen?  “Ik hoorde een paar jaar geleden van mijn oma, dat een vriendin van haar was gevallen met de fiets. Zij heeft lange tijd met ernstige verwondingen langs de kant van de weg gelegen, voordat er hulp kwam. Dat moet anders, dacht ik. Mijn vader en ooms waren lange tijd Renault-dealer in Assen. Ik weet daardoor dat er altijd veel getest wordt op crash systemen bij auto’s. Het verbaasde mij waarom dit niet bij fietsen gebeurt. Ik ben toen gestart met een onderzoek naar de hoeveelheid fietsongevallen in Nederland. Dit aantal is flink aan het stijgen, wat vooral komt door de opkomst van de elektrische fiets. Mensen fietsen sneller en verder en komen daardoor op plekken die zij niet goed kennen. Als je na een valpartij in staat bent om nog zelfstandig contact op te nemen met een bekende of met de alarmcentrale, is het best lastig om precies aan te geven waar je ten val bent gekomen. Hierdoor is de kans groot dat er gezocht moet worden en gaat er waarde volle tijd verloren. Tijd is gewoon van essentieel belang na een fietsongeval ”

Wat heb je toen gedaan?  “Een systeem ontwikkeld die bij een val hulp inschakelt, zonder koppeling aan de mobiele telefoon van het slachtoffer. Een contactpersoon wordt automatisch telefonisch of per sms benaderd en de locatie wordt doorgestuurd. Want wanneer je valt, is de kans groot dat je telefoon ver bij je vandaan ligt. Deze kun je dan niet gebruiken.”

Hoe werkt het precies?  “Het valdetectiesysteem van Bypoint kan door middel van sensortechniek en software meten wanneer iemand ten val komt. Mocht het zo ver komen, dan geeft een luidspreker aan: ‘Het lijkt erop dat u bent gevallen. Als u niet binnen een minuut in staat bent om de knop in te drukken dan wordt er automatisch hulp ingeschakeld.’ Een fietser heeft van tevoren 3 contactpersonen in het systeem ingevoerd. Een minuut nadat iemand ten val is gekomen, wordt er een sms verstuurd naar persoon één. Geeft deze persoon binnen bepaalde tijd geen reactie, dan wordt persoon twee ingeschakeld en daarna persoon drie. Wanneer er iemand reageert op de sms, krijgt deze persoon een kaartje te zien met gps-coördinatie zodat ze weten waar ze precies heen moeten gaan. De contactpersoon kan dan zelf bepalen: ik bel 112 of ik ga zelf even kijken, wanneer de locatie dichtbij is. Het systeem geeft vervolgens via de luidspreker door aan de gevallen persoon dat er hulp onderweg is.”

Complimenten, een heel mooi systeem. Vind je het belangrijk om iets goeds te doen voor je medemens?  “Jazeker, dat is de kern van het verhaal. Op de 50PlusBeurs, waar we een stand hadden, hoorde ik verhalen over nare valpartijen. Daar komt nog bij dat de E-bikes zwaar zijn en wanneer ze op je vallen, kun je daardoor ook nog lelijke kneuzingen en inwendige bloedingen krijgen. Als ik medewerkers uit de medische sector spreek, beamen zij vaak dat tijd een cruciale rol speelt na een fietsongeval. Snelle alarmering geeft een optimale start om de gevolgen van een fietsongeval te beperken. En wat belangrijk is, we werken samen met de Provincie Drenthe. We verzamelen voor hun gegevens over gevaarlijke wegen en plekken in Drenthe. De provincie kan met deze informatie de fietspaden verbeteren. Zo hoop ik met Bypoint een steentje bij te kunnen dragen om het fietsen wat veiliger te maken.”

Kijk voor meer informatie op
www.bypoint.nl