Een gezond dieet voor een gezonde zomerhuid

De zomer kan veel schade aanrichten aan je huid, waardoor deze er dof, droog en vlekkerig uitziet. Maar een uitgebalanceerd dieet, vitamines, water drinken, dagelijks SPF (Sun Protection Factor) gebruiken en andere goede voorzorgsmaatregelen nemen, kunnen helpen beschermen hoe je huid eruitziet en aanvoelt. Een gezonde huid is gemakkelijk te herkennen aan haar gloed. Hier zijn enkele aanbevelingen om je huid stralend te houden, vooral tijdens de zomermaanden.

Door Laura Chacon-Garbato, Herbalife Nutrition Director, Worldwide Nutrition Education and Training, en gediplomeerd estheticus

Proteïne is essentieel voor weefselherstel en de opbouw van nieuw weefsel. Cellen hebben eiwitten nodig om zichzelf te onderhouden en het lichaam gebruikt proteïne om versleten of dode huidcellen te “vervangen”. Proteïne kan aan je dieet worden toegevoegd uit bronnen zoals kip, vlees, vis, soja of tofu. Maaltijdvervangende shakes zijn ook een goede manier om de proteïneconsumptie te verhogen.

Het belang van antioxidanten en fytonutriënten
Hoewel proteïne essentieel is voor een gezonde huid, zijn antioxidanten en fytonutriënten ook cruciaal voor de huid en de algehele gezondheid. Sommige plantaardige stoffen hopen zich op in de huid en versterken het antioxidant verdedigingsmechanisme van de huidcellen. Zorg ervoor dat je dieet fruit zoals bosbessen, aardbeien en appels bevat, en groenten zoals broccoli, spinazie, tomaten en boerenkool.

Collageen
Het collageen van het menselijk lichaam maakt 25% tot 30% uit van het totale eiwitgehalte, waarvan ongeveer 75% huidcollageen is. Collageen bevindt zich voornamelijk in het bindweefsel en is verantwoordelijk voor de stevige structuur van de huid. Tijdens het verouderingsproces verliest de huid steeds meer vocht en wordt ze steeds droger. Wanneer dit gebeurt, wordt de huid dunner, verliest het bindweefsel zijn stevigheid en elasticiteit en beginnen rimpels en verslapping op te treden. Om je huid te helpen gracieus te verouderen, zoek je naar producten met gehydrolyseerd collageen die van binnenuit werken om de structuur van de huid te ondersteunen.

Waterinname
Inspannende activiteiten tijdens de zomermaanden kunnen leiden tot een aanzienlijk verlies van water en elektrolyten. Het is essentieel om je lichaam gehydrateerd te houden. Ga niet van huis zonder een koelbox vol hydraterende drankjes en voedingsmiddelen. Gewoon water is goed en door een smaakje of vers fruit aan koud water toe te voegen, geef je het meer smaak. Vergeet niet dat fruit eten ook een uitstekende manier is om gehydrateerd te blijven. Vergeet niet het koolhydraatgehalte te controleren van alle toevoegingen en fruit die je gebruikt. Het is cruciaal om weg te blijven van suikerhoudende dranken, zoals frisdrank, die de dorst kunnen vergroten.

Gebruik dagelijks SPF
Baden in de zon is voor veel mensen een van de leukste momenten van de zomer en het laatste wat je wilt is aan het eind van de dag erachter komen dat je bent verbrand. Probeer zonnefilters met een SPF-waarde van 15 of hoger te gebruiken om je huid te beschermen tijdens gewone blootstelling. Als je de hele dag in de zon blijft, zou je een sterkere bescherming moeten overwegen. Smeer je huid 30 minuten voordat je naar buiten gaat in met zonnebrandcrème, zodat je huid optimaal profiteert. Je kunt ook kiezen voor lichte sportkleding met ingebouwde UVA/UVB-bescherming voor extra bescherming. Lichtgewicht materiaal absorbeert zweet en laat je huid ademen terwijl je van de buitenlucht geniet.

Zelfzorg en een gezond dieet kunnen een gezonde huid ondersteunen. Het is de beste manier om er goed uit te zien en je goed te voelen. Als je je lichaam voedt met de juiste bescherming, voeding en voedingsstoffen, zal je lichaam je dankbaar zijn met een jeugdige en stralende huid!