Fraudehelpdesk: ruim 43 miljoen euro schade in 2022

Criminelen verleggen hun werkveld steeds meer van de straat naar online. Volgens het CBS ontving 68 procent van de Nederlanders in 2021 een phishing-bericht, bijvoorbeeld via telefoon of e-mail. Zo’n 320 mensen per dag trapten erin en verloren daardoor geld. Ook in het afgelopen jaar 2022 zag men bij de Fraudehelpdesk uiteenlopende vormen van fraude voorbijkomen en is de schade in geld enorm.

Het meest opvallend was de toename van telefonische oplichting, zoals het Engelstalige bandje en het telefoontje namens de bank. Een trend die in 2021 al zichtbaar was. Toch waren er afgelopen jaar ruim 18% meer meldingen over oplichting via de telefoon dan in 2021.

Afbeelding: Depositphotos

Bankmedewerker aan huis
Bij de neptelefoontjes van de bank werden het afgelopen jaar regelmatig vooraf phishingmails verstuurd. Kort nadat de ontvangers van die e-mails daarop waren ingegaan, ontvingen zij het telefoontje van de ‘bankmedewerker’. Die had gezien dat iemand in een phishingmail was getrapt… Naast het bekende verzoek om geld over te boeken naar een zogenaamde veilige rekening, werd soms gevraagd om een aankoop te doen van giftcards. Ook verschaften oplichters zich via software toegang tot de computer van slachtoffers om zelf het geld over te boeken. Verder kwamen zij zelfs thuis bij slachtoffers om bankpasjes en de bijbehorende codes mee te nemen om vervolgens geld te pinnen van de rekening van de slachtoffers. Omdat zogenaamd de laptops en telefoons van het slachtoffer ‘besmet’ zouden zijn met een virus, werden die eveneens meegevraagd – en meegegeven. Ook kwam het voor dat de nep-bankmedewerker vroeg of er waardevolle sieraden in huis waren. Zij beschikten namelijk zogenaamd over informatie dat er veel ingebroken werd in de buurt, en boden aan de sieraden mee te nemen om in een bankkluis te doen.

Advies
Een bank zal zijn klanten nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of inloggegevens of pincode te delen. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot uw bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en daarna contact opnemen. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over.

Twijfelt u?
Bel dan zelf met uw bank, via het telefoonnummer dat u opzoekt op de website van de bank.

Vragen en meer
De Fraudehelpdesk is er voor iedereen met vragen over fraude, twijfels over een bericht of om fraude te melden en is gratis bereikbaar op tel: 088-786 73 72 en de website fraudehelpdesk.nl
Op de website vind u ook een actuele lijst met valse- en verdachte e-mails.